Tips voor uw konijn

Handige tips om uw konijn gezond te houden

Via deze informatie willen wij u graag tips geven om uw konijn zo gezond mogelijk te houden.

Huisvesting

Konijnen zijn erg sociale dieren die gezelschap nodig hebben, bij voorkeur van een soortgenoot. Een konijn is daarom niet geschikt om eenzaam en alleen in een hok achter in de tuin te wonen. Ze hebben behoefte aan een soortgenootje, zodat ze samen kunnen eten, spelen en elkaar kunnen wassen. Konijnen die deze behoeftes niet met een maatje kunnen delen, vertonen vaak afwijkend gedrag. Bijvoorbeeld agressie, grommen, bijten, aanvallen tijdens het voeren of tralieknagen.

Van oudsher is het konijn een dier met een groot leefgebied, daarom hebben konijnen die als huisdier gehouden worden ook een grote leefruimte nodig, met veel bewegingsvrijheid. Een konijn heeft dagelijks een aantal uur bewegingsvrijheid buiten het hok of de kooi nodig. Te weinig beweging kan leiden tot zwakke spieren, botontkalking en vergroeide rugwervels.

Erg belangrijk is het om het hok minimaal 1x in de week schoon te maken. In de zomer is het van belang de mestplek iedere dag schoon te maken. Dit voorkomt dat er vliegen bij kunnen komen. Vliegen kunnen madenziekte veroorzaken waardoor het konijn erg ziek wordt. U kunt uw konijn beschermen tegen madenziekte met een speciale spray: NoMyiasis. Eventueel zou u een vliegenhor voor het gaas kunnen hangen, zodat de vliegen niet in het konijnenhok kunnen komen.

Het is goed om iedere dag even goed naar uw konijn te kijken. Eet en drinkt het konijn nog? Heeft het konijn goede keutels? Controleer ook regelmatig de vacht van het konijn. Let op beestjes, wondjes of kale plekken. Ook de nagels verdienen de nodige aandacht. Zorg ervoor dat de nagels van het konijn niet te lang worden. Wanneer de nagels te lang worden, kan het konijn zich verwonden bij het krabben, of met een nagel ergens achter blijven haken

Konijnen kunnen slecht tegen warmte. Voorkom daarom extreme warmte en zon. Zorg er altijd voor dat het konijn zich kan terug trekken in de schaduw en dat hij voldoende vers drinkwater heeft. Wanneer u uw konijn in een ren op het gras zet, bouw dit dan geleidelijk op om het maagdarmkanaal van het konijn te laten wennen aan het (eiwitrijke) gras.

Gezonde voeding

Konijnen horen een slank en gespierd lichaam te hebben. Er mag geen dikke laag vet over de ribben zitten. De wam (grote huidplooi onder de kin) van een voedster mag niet zo groot worden dat deze in de weg zit bij het wassen of eten. Het mag ook weer niet zo zijn dat de heupbeenderen uitsteken, want dan is het konijn te mager. Veel konijnen zijn wat aan de zware kant, omdat ze of teveel of te calorierijk voedsel krijgen. Ook te weinig lichaamsbeweging speelt een rol.
Konijnen halen bijna alle voedingsstoffen die ze nodig hebben uit hooi, groenvoer en blindedarmkeutels. Te weinig hooi en groenvoer kan gebits- en maagdarmproblemen veroorzaken. Een gezond dieet voor een konijn bestaat uit weinig droogvoer (dit betekent voor een konijn ouder dan 7 maanden niet meer dan 20 gram droogvoer per kg lichaamsgewicht per dag), onbeperkt hooi, voldoende groenvoer (50-100 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht per dag), af en toe fruit en altijd vers water.

Onbeperkt hooi wil zeggen dat het konijn dag en nacht over hooi moet kunnen beschikken.
Droogvoer: het beste droogvoer is een droogvoer dat alleen uit groene korrels bestaat (biks). Uit het gemengd voer kiest het konijn vaak alleen de lekkere dingen en laat de groene korrels, die de belangrijkste voedingsstoffen bevatten, liggen. Hierdoor kunnen tekorten ontstaan die o.a. maagdarmproblemen veroorzaken.
Groenvoer: groenvoer moet langzaam opgebouwd worden, anders kan een konijn aan de diarree raken. Houdt u hierbij altijd goed de ontlasting van het konijn in de gaten. Gras is bijzonder goed groenvoer, het bevat veel vocht en bijna alle voedingsstoffen die een konijn nodig heeft. (Let wel: geen vers gemaaid gras i.v.m. gasophoping).

Niet geschikt

Witlof

Wortel + loof

Konijnensnoep
bevat veel koolhydraten. Deze koolhydraten verstoren de blindedarmflora, waardoor diarree en gasophoping kan ontstaan, en zijn dus slecht voor de gezondheid van uw konijn. Geef uw konijn dus liever geen snoep, maar liever groenvoer of wat fruit.

Gezondheid

Vaccinaties:
Er zijn twee veelvoorkomende (dodelijke) ziektes die bij het konijn voorkomen zijn Myxomatose en VHD (viral haemorrhagic disease). Deze infecties hebben helaas bijna altijd een dodelijke afloop omdat er geen goedwerkende therapie bestaat. Daarom is het belangrijk om hier preventief iets tegen te doen. Door middel van één vaccinatie per jaar zijn konijnen goed te beschermen tegen deze virusinfecties.

Sterilisatie/castratie:
Als dierenarts adviseren we u uw konijn te laten steriliseren of castreren. Hiermee kan, zowel bij mannetjes als bij vrouwtjes, grotendeels voorkomen worden dat het konijn ongewenst gedrag gaat vertonen, zoals (hormonaal bepaald) dominant gedrag, sproeien, agressie en vechten of ongewenste nakomelingen krijgen.
Vooral voor vrouwtjes (voedsters) raden wij aan ze voor de leeftijd van twee jaar te laten steriliseren, omdat bij oudere konijnen daardoor de kans op baarmoedertumoren aanzienlijk afneemt (bij voedsters vanaf 4 jaar krijgt bijna 70% dit soort tumoren!). Deze tumoren zijn bijna altijd kwaadaardig.
Let op: een konijn kan al vanaf 3-4 maanden leeftijd geslachtsrijp worden, op die leeftijd kunnen ze dus al voor nakomelingen zorgen. Een mannetje castreren kan vanaf 4-5 maanden leeftijd en een vrouwtje steriliseren kan vanaf 6 maanden leeftijd. Let erop dat een ram tot 6 weken na de castratie nog vruchtbaar kan zijn. Houdt het mannetje na de castratie dus liever nog even apart!

Stoppen met eten:
Een konijn dat ziek wordt en stopt met eten kan snel erg ziek worden en overlijden. Neem in zo'n geval zo snel mogelijk contact met ons op. Zorg voor noodgevallen dat u altijd wat vloeibare voeding (bijvoorbeeld Olvarit wortelhapje) en een spuitje heeft zodat u al kunt beginnen met dwangvoeren. Bij de dierenarts kunt u, voor verdere dwangvoeding, Critical Care of Recovery halen. Dit is een speciaal dwangvoermiddel voor konijnen en knaagdieren.

Myiasis (madenziekte):
Wees vooral in de zomermaanden alert op de aanwezigheid van groene vliegen in de buurt van uw konijn. Deze vliegen kunnen eieren leggen rond de anus van het konijn. Dit gebeurt vooral wanneer het konijn aangekoekte poep heeft. Om myiasis te voorkomen dient u goed op de hygiëne van het hok en het konijn zelf te letten. Kijk iedere dag het konijn onder de staart om te controleren of er geen ontlasting aan de vacht gekleefd zit. Controleer ook altijd of het hok schoon is en verschoon de poep- en plasplekken in het hok minstens 1x per dag. Ziet u maden (witte wormpjes) bij uw konijn, neem dan direct contact op met uw dierenarts!

Oververhitting (hitteslag/zonnesteek):
Als de buitentemperatuur in de zomer hoger wordt dan 24oC heeft een konijn al last van de warmte. Stijgt de temperatuur boven de 27oC, dan kan het konijn hierdoor slechter gaan eten, of zelfs stoppen met eten. Symptomen van oververhitting zijn: het konijn ligt languit, de ogen halfgesloten. De oren voelen extreem heet aan. Het tandvlees en de binnenkant van de oogleden zijn donkerrood. Wat te doen: haal het dier onmiddellijk naar binnen in een zo koel mogelijke omgeving. Bel de dierenarts!

Kijk voor meer informatie ook op:

www.licg.nl
www.konijnenbelangen.nl